Erika Ionescu: „Sunt clienți care după 3 luni de construcție corectă sunt dezamăgiți că nu au considerabil mai mulți pacienți. Ce nu știu ei este că, dacă renunță la investiția în comunicare corectă, concurența lor își va consolida poziția și pacientul va alege altă clinică. Avem clinici cu care construim de ani de zile, dar au fost și cazuri în care antreprenorii medicali urmăreau exclusiv obiectivul de leaduri din campanii de Google &Meta Ads, sperând să crească susținut. Din păcate, pe aceștia nu i-am putut ajuta. Marketing-ul este o știință, de aceea investițiile în strategie și comunicare sunt cruciale. „
Ce înseamnă, de fapt, o investiție corectă?
Sunt câteva lucruri importante pe care trebuie să le urmezi:
1. Construirea Corectă a Brandului Medical
Primul și poate cel mai important pas în marketingul medical este construirea unui brand care să inspire încredere și profesionalism, dar care să poată fi susținut de viziunea ta de business. Sună simplu, însă fără un business plan și fără identificarea corectă a diferențiatorilor și punctelor forte, vei avea un brand general, similar sutelor de clinici medicale. Ce trebuie să urmărești atunci când construiești un brand?
a. Identificarea Valorilor și Misiunii Brandului. Pentru a construi un brand solid, este esențial să definești clar valorile și misiunea. Pentru această etapă, la THE Headline avem câteva servicii și workshop-uri care te ajută să îți pui viziunea pe hârtie și să o definești foarte clar. Plecând de la aceste informații, vei putea ghida toate deciziile de marketing și crea o identitate coerentă.
b. Crearea unei Identități Vizuale Profesioniste. Evităm astfel de termeni, însă pe cât de multe instrumente de creare a identității vizuale cu AI există și câți colaboratori care pot face acest lucru, pe atât de puține sunt brandurile medicale executate corect. Logo-ul, paleta de culori, fonturile și materialele promoționale trebuie să reflecte profesionalismul și să fie în linie cu valorile brandului și cu viziunea medicului antreprenor. Investiția în design de calitate este crucială, motiv pentru care nu ar trebui niciodată să faci economii în construcția de brand.
c. Dezvoltarea unei Voci de Brand Coerente Tonul și stilul comunicării, fie că este vorba de site-ul web, social media, textele din campaniile de Google & Meta Ads, sau interacțiunea directă cu pacienții, trebuie să fie coerente și să reflecte empatie, competență și transparență. Cu toate acestea, dacă ne-am ghida strict după recomandările generale, nu am putea ieși niciodată din banalul care poate domina o industrie ca aceasta. Drept urmare, investiția în construcția mesajelor unitare și direcțiilor de comunicare ulterioare este esențială. Beneficiul direct este acela că vei reuși să îți atingi mai repede obiectivele, să optimizezi campaniile și să construiești corect, cu costuri mai mici pe termen lung.
2. Strategii de Marketing pentru Antreprenorii Medicali
După ce brandul este bine definit, următorul pas este să alegi și să implementezi strategiile de marketing potrivite pentru a atrage și a păstra pacienții. Așa cum o spunem de fiecare dată, umărim cei 3 indicatori ai modelului de business medical 3R,Recomandări – Retenție – Recurență. Ce acoperă strategia?
a. Stragia generală. Este important să separăm strategia generală, care acoperă toate liniile strategice de marketing, plecând de la obiective specifice de specialități, de venituri, de tratamente, de echipă, de pacienți etc., de o strategie de marketing digital. Strategia generală va fi o umbrelă sub care vor fi dezvoltare, plecând de la direcțiile generale, de la priorități și bugete investite, toate celelalte campanii, online &offline. Să le luăm, însă, pe rând.
b. Marketing Digital: Să fii acolo unde sunt pacienții tăi și să vorbești pe limba lor. Prezența online este esențială în zilele noastre. Un site web bine optimizat, care oferă informații clare, utile, și aliniate la obiectivele de business și la direcțiile de comunicare de brand, este primul pas. Acesta trebuie să fie nu doar estetic, ci și funcțional, ușor de navigat și optimizat.
b. SEO și Content Marketing. Pentru a atrage trafic organic, este important să investești în optimizarea SEO a site-ului și în crearea de conținut relevant. Blogurile cu sfaturi medicale, ghidurile de sănătate sau chiar studiile de caz pot ajuta la poziționarea ta ca expert în domeniu și la creșterea vizibilității online. Așadar, investiția în SEO trebuie bugetată de la început. Cu toate acestea, cele mai multe greșeli pe care le vedem sunt legate de corectitudinea textelor prezente în astfel de articole. Până la urmă, un robot îți spune dacă ești relevant sau nu în Google, dar tot un om va citi și va fi convins de ceea ce scrii.
c. Google & Meta Ads. Reclamele plătite pot genera un flux constant de lead-uri, adică persoane interesate de serviciile clinicii. Cu toate acestea, dacă strategia și comunicarea nu sunt aliniate la obiectivele de business, pe termen scurt și lung, vei pierde bani, plătind pentru click-uri sau programări ale unor pacienți care nu sunt în targetul tău sau nu te consideră o alternativă pentru sănătatea lor. Chiar și atunci când obiectivele, audiența și textele sunt corecte, este posibil să pierzi bani investind o sumă prea mică pentru a putea genera rezultatele dorite.
d. Email & What’s App Marketing: cu obiectiv 3R. Foarte puține branduri medicale au o comunicare unitară și investesc în tactici de growth hacking, susținute de campanii de email marketing. Prin intermediul campaniilor de email marketing, poți menține o legătură constantă cu pacienții existenți și poți să coordonezi procesul lor constant de educare. Cu alte cuvinte, îi vei expune la beneficiile sau riscurile de a realiza un anumit tratament, vei construi autoritatea medicilor implicați în tratament și vei reuși să crești retenția și recurența la 6-12-24 luni. Însă pentru a fi eficient, ai nevoie de strategii eficiente de growth hacking și fidelizare.
e. Marketingul pe bază de recomandări. Recomandările sunt extrem de valoroase în domeniul medical. Încurajează pacienții mulțumiți să își împărtășească experiențele pe platforme de review-uri și pe rețelele sociale, dar și să împărtășească experiența pozitivă cu cei apropiați, sau cei cu nevoi similare. Reputația, ca orice aspect al imaginii de brand sau brand personal al medicului, se construiește. Strategic și susținut.
3. Investiția în PR, Networking și Personal Branding
Ai nevoie de notorietate, dar ai nevoie și de autoritate. În domeniul medical, autoritatea este cea care ne face să avem încredere în medic și să respectăm ceea ce ne recomandă. De asemenea, evoluția medicinei presupune un efort constant al medicilor de a educa pacienții. Toate acestea sunt cuprinse în strategia de PR & comunicare, atât pentru pacienți, cât și pentru alți colegi medici. Mai jos sunt câteva aspecte care nu trebuie să lipsească din strategie:
a. Parteneriate și Colaborări. Colaborarea cu alte clinici, spitale sau organizații din domeniul sănătății poate aduce beneficii reciproce și poate ajuta la extinderea audienței. Dar mai mult decât atât, îți poate oferi o autoritate mai mare, prin asocierea cu un medic, brand sau organizație cu credibilitate.
b. Participarea la Evenimente și Conferințe. Participarea la evenimente medicale sau organizarea unor seminarii și workshop-uri poate ajuta la poziționarea ta ca lider de opinie în domeniu și la creșterea notorietății brandului. În piața stomatologică din România există câteva exemple de strategii care au contribuit la menținerea poziției de lider pe un anumit segment de piață.
c. Comunicate de Presă și Articole Specializate. Publicarea de comunicate de presă sau articole în reviste de specialitate poate aduce un plus de credibilitate și poate contribui la consolidarea reputației brandului. Din păcate, însă, dacă nu sunt susținute constant, efortul financiar este mai mare decât beneficiul obținut. De aceea, recomandarea este, din nou, aceea de a solicita o strategie de marketing sau personal branding pentru medici, înainte de a realiza o campanie complexă de PR.
Concluzie
Marketingul pentru antreprenorii din domeniul medical necesită o abordare strategică și bine planificată. De la construirea unui brand care să inspire încredere, până la implementarea unor tactici de marketing eficiente, fiecare pas contează. Investiția corectă în marketing nu doar că va atrage pacienți noi și medici care să adere la viziunea de business, dar va asigura și fidelizarea acestora, contribuind astfel la succesul pe termen lung.
Într-o industrie în care competiția este acerbă, diferențierea printr-un brand puternic și printr-o strategie de marketing bine pusă la punct poate face toată diferența. Investește inteligent în marketing și cere ajutorul echipei THE Headline atunci când nu știi în ce direcție să o iei, sau vrei să obții rezultate sigure.